Blog: Brez poslovne analitike nabava izgublja priložnosti in vire
Nabava je ena od strateških funkcij v proizvodnem podjetju. Vsak trenutek se mora prilagajati potrebam proizvodnje, nadgrajevati obstoječe produkte in vlagati v inovacije.
Z vse bolj digitaliziranimi procesi, podjetja razpolagajo z ogromnimi količinami podatkov, ki ob smiselni analizi postanejo informacije z dodano vrednostjo.
Kakšna je vloga poslovne analitike v nabavnem procesu, kako lahko izboljša nabavno strategijo v proizvodnem podjetju ter kakšne konkretne koristi prinaša nabavnikom, si preberite v nadaljevanju.
S katerimi izzivi se srečujejo nabavniki?
Majhna in srednja podjetja se pri upravljanju nabave srečujejo s popolnoma enakimi izzivi kot velika: kakovostna oskrba kupca, zagotavljanje pravih količin zalog ter optimizacija stroškov.
Po idealnem scenariju ima podjetje na voljo vse potrebne materiale ob pravem času za nemoten potek proizvodnje, da ne kopiči nepotrebnih zalog ter da so proizvodne zmogljivosti optimalno izkoriščene.
Realno pa se nabavniki v proizvodnih podjetjih vsakodnevno soočajo s kompleksnimi dobavnimi verigami, nihanjem cen surovin in materialov, težnjami po natančnem usklajevanju zalog s proizvodnjo in zagotavljanjem visoke kakovosti končnih izdelkov.
Za začetek pojasnimo nekaj osnovnih pojmov
Pri poslovni analitiki gre za zbiranje, obdelavo in analizo podatkov, s katerimi nabava pridobi vpogled v informacije za sklepanje bolj informiranih odločitev. S pomočjo analitičnih orodij se lahko bolje predvidijo povpraševanja, optimizirajo zaloge in identificirajo priložnosti za prihranke.
Opisna analitika → ponuja pregled nad dogajanjem v nabavi v preteklosti, zanesljivostjo dobaviteljev in sezonskimi nihanji.
Diagnostična analitika → pomaga razumeti pretekle vzorce v nabavi, kot so sezonska nihanja v povpraševanju ali učinkovitost dobaviteljev.
Napovedna analitika → pridobljene podatke uporablja za predvidevanje prihodnjih trendov, torej pomaga pri načrtovanju nabave.
Predpisna analitika → na podlagi napovedi in dodatnih parametrov predlaga optimalne odločitve, kot na primer, koliko naročiti ali katere dobavitelje izbrati.
Pomembno je postaviti prave kazalnike
Brez ustreznih kazalnikov ni mogoče spremljati niti meriti uspešnosti nabavnega procesa.
Katere kazalnike postaviti oz. kaj je priporočljivo meriti?
“V kolikšnem času dobavitelj dostavi naročeno blago?”
Kazalnik: Dobavni roki –> za natančnejše načrtovanje proizvodnje
“Ali dobavitelj vedno dostavi pravočasno in ne bo povzročal nepotrebnih skrbi glede pravočasnosti dostave?”
Kazalnik: Točnost dobav –> zanesljivost partnerjev
“Kako natančne so bile dobave po artiklih?”
Kazalnik: Povprečen čas dobave –> prepoznavanje potencialnih zamudnikov v dobavni verigi
“Kako so dobavitelji razpršeni in kakšna je morebitna časovna in cenovna razlika glede na geografsko lokacijo?”
Kazalnik: Geografska analiza dobaviteljev –> prikazuje, kje se nahajajo dobavitelji, in/ali je posledično priporočljivo upoštevati še kakšne dodatne faktorje, ki utegnejo vplivati na dobavljivost in ceno naročenega blaga.
Spomnimo, točnost in zanesljivost dobaviteljev sta ključna tudi za proizvodnjo. Dobavitelj, ki vedno dostavi točno ob dogovorjenem času, pomeni stabilnost in omogoča nemoten potek proizvodnje.
Ob vsem naštetem pa ne gre pozabiti na kakovost materiala. Če dobavitelj dostavi pravočasno, a je kakovost slaba, to pomeni dodatne stroške – potrebno je ponovno načrtovanje, vračilo materiala in čakanje na novo dobavo.
Ali je prihodnost mogoče napovedati in kako natančno?
Na podlagi preteklih podatkov in ustreznih orodij se prepoznajo vzorci in trendi, ki nabavnikomomogočajo boljše in natančnejše načrtovanje nabavnega procesa.
Zanesljive informacije za napoved prihodnjih povpraševanj lahko temeljijo na:
- načrtovani prodaji izdelkov in za njih potrebnih surovinah,
- porabi surovin v preteklih obdobjih,
- povprečnih dobavnih rokih posameznih surovin in dobaviteljev.
Podjetje, na primer, spremlja gibanje cen surovin skozi različna obdobja. Analizirajo se pretekli podatki, trendi ter drugi zunanji dejavniki, kar omogoča sklepanje smiselnih in informiranih odločitev za naprej. Na ta način podjetje uspešno upravlja z zalogami, saj lahko pravočasno prilagodi naročila materialov glede na dejanske potrebe, hkrati pa aktivno prilagaja plan proizvodnje.
Kako veste, kateri dobavitelji so najboljši?
Najboljši dobavitelji niso tisti, s katerimi se nabavniki najbolje razumejo, ampak tisti, ki podpirajo enako poslovno strategijo in so sposobni slediti dobavnim rokom, pričakovani kakovosti ter inovativnosti. Če podjetje dobro pozna svoje dobavitelje, krepi sodelovanje s tistimi, ki so zanesljivi in je možnost zamud ali neustreznih dobav manjša.
S pomočjo analitike se lahko vsakega dobavitelja natančno analizira v izbranem obdobju – pogodbe, naročila, dobavne roke, točnost dobav (časovno in količinsko), reklamacije, cene, popuste in plačilne pogoje, morebitna odstopanja v ceni idr. Kadar so informacije zbrane na enem mestu, se lahko izbrani dobavitelji razvrščajo na osnovi dejanske izvedbe dogovorjenih poslov.
Če analiza pokaže, da določen dobavitelj pogosto zamuja z dobavo in v primerjavi z drugimi ni cenejši, ga lahko podjetje zamenja z bolj zanesljivim partnerjem. Za podjetje to pomeni večjo predvidljivost in boljše obvladovanje stroškov, kar prispeva k boljši operativni uspešnosti.
In še beseda ali dve o stroškovni učinkovitosti
Povezava med analitiko in stroškovno učinkovito nabavo je v tem, da osnova za odločanje, podprta s podatki, omogoča hitrejše in jasnejše prepoznavanje priložnosti za prihranke. Z vidika stroškovne učinkovitosti analize podatkov običajno povedo, kako:
- najbolje prilagoditi nabavne strategije,
- optimizirati cikle naročanja in zmanjšati nepotrebne stroške skladiščenja z natančnejšim načrtovanjem.
Tako ima podjetje vse vzvode za odločitev, s katerimi dobavitelji se lahko pogaja za boljše pogoje in na kakšen način lahko še dodatno racionalizira postopek nabave.
Zaključimo lahko, da poslovna analitika predstavlja močno orodje za optimizacijo nabavnega procesa v proizvodnih podjetjih, ker zboljša vidljivost, nudi osnovo za natančne napovedi in je zanesljiva podpora pri odločanju.
Vse omenjeno pa bistveno prispeva k zmanjšanju stroškov, boljši operativni učinkovitosti in večji konkurenčnosti podjetja.
SORODNE VSEBINE
BLOG: Sodobna logistika je pametna, mobilna in povezana
BLOG: Kako prazničen je december v proizvodnih podjetjih?
E-PRIROČNIK: Kako z ERP sistemom do dobrih temeljev poslovanja?
BLOG: Kako izkoristiti informacije za hitrejše in boljše poslovne odločitve?
E-PRIROČNIK: Zakaj vse več proizvodnih podjetij spremlja OEE?
E-PRIROČNIK: Učinkovito upravljanje proizvodnje